آغاز دور پنجم مذاکرات لبنان و اسرائیل در واشنگتن عضو هیات مذاکره‌کننده: انحصار خرید کالای آمریکایی در هیچ تفاهم و توافقی وجود ندارد دبیرکل جدید اتحادیه عرب تعیین شد / نبیل فهمی کیست؟ چه کسی نخست وزیر بعدی بریتانیا است؟ ماجرای ورود بازرسان آژانس به ایران چیست؟ منبع آگاه: صرف شدن پول‌های بلوکه شده برای خرید غلات واقعیت ندارد ادعای ترامپ: ایران با بازرسی‌های هسته‌ای موافقت خواهد کرد پاکستان: توافق ایران و آمریکا، به معنای پایان سیاسی نتانیاهو است وزارت خارجه آمریکا: روبیو فردا راهی خاورمیانه می‌شود نیویورک تایمز: ترامپ خواستار تسلیم ایران برای پایان جنگ بود؛ اما آمریکا بود که تسلیم شد فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی ایران صادر شد / وزارت خزانه‌داری آمریکا از اسقاط تحریم صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران خبر داد قاآنی به سربازان اسرائیل: اگر با پای خود از جنوب لبنان خارج نشوید، حماسه سال ۲۰۰۰ تکرار خواهد شد نتانیاهو: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد الجولانی: اظهارات ترامپ به اشتباه به معنای حمله قریب‌الوقوع سوریه به لبنان تفسیر شد سی‌ان‌ان به نقل از منبع ایرانی: مذاکرات ایران و آمریکا پس از تهدید‌های ترامپ، متوقف شده، اما به پایان نرسیده شبکه کان اسرائیل: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیرو‌های خود در جنوب لبنان کرده / دولت ترامپ از اسرائیل خواسته است که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد

بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره تصویب قطعنامه ضد ایرانی+متن کامل

بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره تصویب قطعنامه ضد ایرانی+متن کامل آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام با صدور بیانیه مشترکی از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کردند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 18
کد خبر: ۱۵۹۷۱۱

به گزارش راهبرد معاصر، آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام با صدور بیانیه مشترکی از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کردند.

 

ترجمه متن کامل بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شرح زیر است: 

«ما دولت‌های فرانسه، پادشاهی متحده و ایالات متحده از تصویب قطعنامه شورای حکام در خصوص ایران استقبال می‌کنیم. این قطعنامه در واکنش به همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل جدی باقی‌مانده مربوط به تعهدات حقوقی ایران ذیل "توافقنامه پادمانی پیمان منع گسترش (ان‌.پی‌.تی)؛ به تصویب رسید.

 

این دومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص این موضوعات در سال جاری است. شورا با انجام این کار پیام روشنی ارسال کرده مبنی بر اینکه ضروری و اضطراری است که ایران به تعهدات پادمانی خود ذیل ان.پی.تی پایبند باشد و بدون درنگ اقدامات مشخص‌شده را انجام دهد. ایران بایستی درباره ذرات اورانیوم شناسایی‌شده در سه مکان اعلام‌نشده توضیحات معتبر ارائه کند و مکان مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات مرتبط آلوده‌ی مرتبط را مشخص کند.

 

قطعنامه مذکور بار دیگر بر حمایت تزلزل‌ناپذیر شورا از تلاش‌های دیرینه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل این مسائل حیاتی با ایران صحه می‌گذارند.

 

همان‌طور که روشن کرده‌ایم چنانچه ایران این کار را انجام دهد و مدیر کل بتواند گزارش دهد که مسائل باقی‌مانده پادمانی دیگر حل‌نشده نیستند شورا می‌تواند بررسی این موضوع را فیصله دهد.

 

ما امیدواریم ایران از این فرصت برای همکاری مبتنی بر حسن نیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت فیصله دادن این مسائل حل‌نشده استفاده کند، به گونه‌ای که انجام هیچ اقدام دیگر از سوی شورا در خصوص این مسائل لازم نباشد.»

 

تصویب قطعنامه ضد ایرانی

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (پنجشنبه) با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع قطعنامه ضدایرانی پیشنهاد شده از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی را به تصویب رساند.

 

قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد فوراً با تحقیقات آژانس اتمی در خصوص ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه مکان اعلام‌نشده در ایران همکاری کند.

 

ساعتی قبل از تصویب قطعنامه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام این ۴ کشور غربی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود خوانده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد که اگر قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب شود، پاسخ ایران قاطع و موثر خواهد بود.

 

در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران خواسته شده به درخواست‌های آژانس درباره سه مکان ادعایی پاسخ ضروری و فوری بدهد. این پیش‌نویس همچنین ایران را به عدم همکاری کافی در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده متهم کرده و عنوان می‌کند که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.

 

این دومین بار در سال جاری میلادی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در خصوص این موضوع صادر می‌کند. قطعنامه پیشین ۱۸ خردادماه به تصویب این شورا رسیده بود. آن قطعنامه با ۳۰ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود.

 

ایران در واکنش به قطعنامه مصوب در خردادماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

 

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: « «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

 

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

 

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این تصریح کرده تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد./ فارس

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار